تبلیغات

فیش های منبر استاد ماندگاری

فیش های منبر استاد ماندگاری

خریداران مهدی فاطمه ( عج) کیایند؟

مقدمه :

منتظران، امیدواران، شیعیان، عاشقان، دلسوختگان، … .

مهدی فاطمه‌( عج)/ مسافر شیعه/ یوسفی که همه یوسف های عالم خریدار او باید باشند/ امید همه انبیاء و اولیاء و صلحاء و شهدا/ می آید.

آیا برای خرید نگاه و نظر و دل امام زمان( عج) متاعی را در حد پیرهزن خریدار یوسف( کلاف نخ) آماده کرده اید؟

متاع لازم :

۱- طهارت دل:

الف- از عشق های ناپاک( بر پدر و مادر کسی که این جا آشغال بریزد.)

ب  – از عشق های کنترل نشده به عزیزانی مثل پدر و مادر، اولاد، دوستان، کار و امکانات

ج  – از میل های شیطانی :

۱- میل به شهوت← راه حل: ازدواج آسان و به هنگام – عفت زنان- پاک چشمی مردان.

۲- میل به دنیا: قدرت- ثروت- جمال.

۳- میل به… .

د  – از کینه ها، حسادت ها، بغض ها

۲- توبه و استغفار :

الف- با امیدواری به رحمت الهی

ب  – با امیدواری به قدرت جبران: حق الهی- حق الناس

ج  – با عزم و جزم نسبت به عدم آلودگی

۳- انصاف( سید الاعمال) :

الف- با خدا

ب  – با خود

ج  – با دین

د  – با مردم به ویژه نزدیکان

۴- روحیه احسان، خدمت گزاری، خیرخواهی

۵- روحیه عدالت خواهی، ظلم ستیزی


چرا امام زمان ( عج) نمی آید؟

‌‌  مقدمه :

۱- خداوند امام و راهنما را برای مردم آفریده است نه برای غیبت.

۲- خداوند ۱۱ امام زمان( عج) را به مردم عنایت فرمود و اکثر مردم بدترین بر خود را با امامان زمان خود کردند.( یا شهید، یا زندانی، یا مسموم و …) چرا؟

۳- فرج و ظهور امام زمان قابل تأخیر و تعجیل می باشد.( ان الله لا یغیر ما بقوم…)

عوامل تعجیل فرج :

۱- احساس نیازمندی مردم: جمعی و فردی به امام( به عنوان مایه حیات، اکسیژن روح،…)

( همانند نیاز به آب و اکسیژن)                                              اذا دعاکم لما یحییکم  ما ان تمسکتم بهما لن تضلوا

۲- تمرین همراهی با امام که نتیجه نیامندی است.

معنای همراهی : حضور در هر موقعیت عملی و مکانی که حضرت در آن جا حاضر است. غیبت در هر موقعیتی که رضای حضرت در آن جا نیست.

۳- تربیت خود و دیگران برای خدمت گذاری در رکاب امام زمان( عج)( هر مدیری، مسئولی، رأس، رهبری کارگزار لازم دارد به وسعت کارها و قلمرو آن)

( فوتبالیست شده، هزینه شده دکتر و مهندس شده،… و مدرسه می خواهد، اما یار امام شدن چگونه است؟)

۴- دفاع از امام زمان: دفاع نظری- دفاع علمی

۵- فرهنگ سازی انتظار: شور و شعور← شناسایی عناصر فرهنگ انتظار- عمل به محتوای انتظار- تبلیغ به محتوای انتظار

ویژگی های جامعه مهدوی( عج)

مقدمه:

یکی از شاخصه های ارزیابی و مقایسه جوامع، ویژگی های اصلی و کلیدی آن است.

کدام جامعه ده درد امام زمان می خورد یا کدام جامعه برای حضرت به درد نمی خورد؟

جوامعی که در زمان  ۱۱ امام زمان علیه السلام و دیگر از امام علی علیه السلام و تا امام حسن عسکری به درد امامان آن گونه که باید نخورد.

جامعه ای که به درد امام نمی خورد :

۱- احساس نیاز به امام به عنوان عنصر اصلی حیات انسانی:

در این دنیا احساس نیاز نمی کند،

لذا همراهی نمی کند،

تربیت برای یاوری ندارد،

دفاع نمی کند،

امام تنها می ماند،

امام برای بیداری تلاش می کند،
با همه هزینه ها نتیجه مورد نظر را نمی یابد،
امام آرزوی مرگ می کند،
امام شهید می شود،

هیچ عکس العمل مهمی در جامعه رخ نمی دهد.

۲- عدم تناسب جامعه با امام( مثل امام با جامعه مثل سر است به دین که باید تناسب داشته باشد.)

۳- توجه به ارزش ها بر اساس شور( تب) که نتیجهای جز داغی، لحظه ای، مقطعی و بدون دوام بودن ندارد.

جامعه ای که به درد امام می خورد :

۱- احساس نیاز جدی به امام که بدون امام خود را مرده عمومی می داند:

همراهی، تربیت برای یاوری، دفاع از امام، پاسخ دادن تلاش امام برای گسترش و پیاده شده احکام الهی، نشر معارف الهی، یملاء الارض قسطا وعدلا کما ملئت ظلما و جورا.

۲- تناسب پیدا کردن افراد اجتماعات و کل جامعه با امام محورهای متناسب:

الف- تناسب با باورهای مردم

ب  – تناسب با آرزوهای مردم

ج  – تناسب با رفتار، گفتار و کردار

د  – متناسب با خلقیا، امام

۳- توجه به ارزش ها بر اساس فرهنگ سازی که عمده ترین معنای آن تعمیق، تداوم، تکثیر می باشد.

حضرت ابوالفضل علیه السلام شبیه ترین یاران به امام زمانش علیه السلام 

 

   مقدمه:

۱- هیچ فرد یا گروه و جامعه ای بدون امام نیست ولی امام و الگو بر دو قسم است.

امام و الگوی حق و امام و الگوی باطل

« الله ولی الذین آمنوا یخرجهم من الضلمات الی النور و الذین کفروا اولیائهم الطاغوت یخرجونهم من النور الی الظلمات»

۲- یکی از مهمترین شاخصه های زیبایی و زشتی افراد و مجموعه ها، الگو و امامشان است.

۳- هر فرد و گروه و امتی نیز در روز قیامت هم با امام خود محشور می شود.« یوم ندعوا کل الناس بامامهم»

۴- مهمترین رابطه هر فرد و با هر امت با امامش، رابطه اقتدا است که نتیجه آن شباهت مأموم به امام می باشد.

حضرت ابوالفضل علیه السلام :

الف- نیاز به امام را با تربیت از مادر خود ام البنین به ارث برد.

ب  – به دنبال نیازش به امام، عاشق امام خود شد.

ج  – چون عاشق امام خود بود، او را اَمام( جلو) خود قرار داد و در تمام عمر به او اقتدا نمود و در این اقتداهم چون نماز جماعت، سکوت زیبایی داشت.

د  – در عهد پیروی از امام حسین علیه السلام وفادارترین بود.

و  – تا لحظه شهادت وفاداری خود را با شباهت به امامش حفظ کرد. لذا چون امامش را تشنه دید، آب ننوشید.

ه  – در راه وفاداری به امام حسین علیه السلام زیباترین متاع خود که چشم، دو دست و جان خویش بود را فدا کرد.

ای منتظران امام زمان( عج):

– بیایید نیازمند به امام خود شویم و نیازمند تربیت کنیم.( فی هذه الساعة و فی کل الساعة)

– نتیجه نیازمندی همراهی با امام زمان علیه السلام و نائب او است.( حضور در واجبات و غایب بودن در محرمات)

– نیازمند و همراه با امام زمان( عج) خود را برای خدمت گذاری حضرت تربیت می کند.

– شیعه همه هستی خود را همانند ابوالفضل علیه السلام در دفاع از امام خود فدا می کند.

 

    آسیب شناسی انتظار

مقدمه :

انتظار سخت درس، امتحان در طول تاریخ:

همه مردم زمان پیامبرانی همچون موسی علیه السلام با انتظار امتحان شدند.

همه مردم زمان پیامبر خاتم صلی الله و آله و سلم با انتظار امتحان شدند.

همه مردم زمان ائمه علیه السلام با انتظار امتحان شدند.

۱- انتظار مردم زمان جاهلیت نسبت به ظهور پیامبر صلی الله و آله و سلم :

با ظهور پیامبر اکرم صلی الله و آله و سلم حدود ۸۰ غزوه و سریه بر پیامبر تحمیل شد تا حدودیکه فرمودند ( ما اوذی نبی مثل ما اوذیت )

۲- انتظار مردم زمان خلیفه سوم نسبت به ظهور حکومت علوی :

بعد از ظهور تقسیم به سه گروه شدند:

الف- قاعدین، عافیت طلب ها، محافظه کارها

ب  – ناکثین، عهد شکن ها، غنیمت طلب ها

ج  – قاسطین، سست عنصرها، مقهورین مکر و حیله

د  – مارقین، خود محورها، خشک و مقداری

ه  – شیعیان واقعی که از امتحان انتظار سالم بیرون آمدند ولی کم بودند.(  قلیل لمن وفی لرعایه الحق فیهم )

۳- انتظار مردم کوفه نسبت به ظهور قیام حسین علیه السلام :

ولی بعد از ظهور الجمت و تنقبت:

الف- با ترس عده ای صحنه را خال کردند.

ب  – با طمع عده ای سیاهی لشکر دشمن شدند.

ج  – با ترس راضی به قتل امام حسین شدند.

۴- انتظار مردم عصر پهلوی نسبت به ظهورانقلاب اسلامی :

ولی بعد از ظهور و جنگ و سختی ها:

الف- عده ای ثابت قدم

ب  – عده ای سکوت

ج  – عده ای پشیمان

د  – عده ای غنیمت طلب

انتظار  دیدار  وصال

مقدمه:

اگر درست باشد ما را به دیدار حضرت نائل خواهد کرد.

اگر انتظار و دیدار، درست و حقیقی باشد، وصال و اتصال به معشوق محقق خواهد شد. اما اگر انتظار، نادرست و آسیب زده باشد به دیدار کارآمد نخواهیم رسید و در نتیجه وصال و اتصالی محقق نخواهد شد.

الف- اعتقاد قطعی به مهدویت مقدمه ضروری انتظار درست

اعتقاد به امامت مثل اعتقاد به توحید و نبوت و در ادامه تداوم آن هاست.

دلایل :

۱- امامت امری قراردادی از طرف پروردگار عالم است.( یا ایها الرسول بلغ ما انزل الیک من ربک)

۲- امامت عهدی است که خداوند به ظالمین و ستمگران نمی دهد.( لا ینال عهدی الظالمین)

۳- امامت روح تمامی دستورات الهی، مکمل دین، تمام کننده نعمت های الهی و وسیله یأس و ناامیدی دشمنان خداست.( الیوم اکملت لکم دینکم و اممت علیکم نعمتی و رضیت لکم الاسلام دینا)،( الیوم یئس الذین کفروا)

۴- فرمان امام مانند فرمان خداوند و پیامبر( ص) لازم الاجرا است.( اطیعوا الله و اطیعوا الرسول و اولی الامر منکم)

۵- امامت اساس و رکن دستورات دین است.( امام باقر( ع): وما نودی بشیء کما نودی بالولایة)

۶- امامت وسیله کارایی اعتقاد به توحید است.( امام رضا( ع): کلمه لا اله الا الله حصنی فمن دخل حصنی امن من عذابی بشرطها و شروطها و انا من شروطها)

ب- انتظار درست و انتظار غلط

– علما یهود انتظار ظهور پیامبر اکرم( ص) را می کشیدند قرآن می گوید( یعرفونه کما یعرفون ابناءئهم) به پیامبر مثل فرزندان خود شناخت داشتند ولی چون انتظار غلط بود( کفروا به) با او مبارزه کردند.

– مردم زمان خلیفه سوم: انتظار حکومت علوی ( ع) را داشتند و با اشتیاق امام علی علیه السلام را به خلافت برگزیدند اما در فاصله کوتاهی به ۴ گروه قاعدین، ناکثین، قاسطین و مارقین تبدیل شده و به مبارزه پرداختند.

نتیجه :

ویژگی های انتظار غلط: عافیت طلبی، محافظه کاری، فرصت طلبی برای ثروت اندوزی، مقام پرستی، شهوت رانی، حیله گری، دنیا گرایی، خود محوری و… .

ویژگی های انتظار درست: عافیت سوزی( به فکر مصرف کردن داشته های خود در راه امام زمان( عج))، حق مداری، ولایت مداری، فرصت طلبی برای هدایت بهتر و بیشتر و عمیق تر در محضر امام زمان( عج)، دین محوری، عدم تعلق به دنیا، شهوت، ثروت و مقام و… .

ج- ویژگی های حکومت عدالت گستر امام زمان( عج)

۱- برقراری ثبات و پایداری در دین فردی و اجتماعی( اجرای قانون الهی توسط رهبر الهی)

۲- مبدل شدن خوف و ترس به امنیت و آرامش

۳- حاکمیت توحید و نفی مطلق شرک و نفاق.

۴- گسترش عدالت در همه ابعاد فردی و اجتماعی در همه عالم و رفع هر گونه ظلم و تبعیض.

۵- سربلندی اسلام و مسلمین و حق مداران در سرتاسرعالم( عزت افتخار در سایه دین و رهبری الهی)

( نور/۵۵) وعد الله الذین امنوا منکم و عملوا الصالحات لیستخلفنهم فی الارض کما استخلف الذین من قبلهم و لیمکنن لهم دینهم الذی ارتضی لهم و لیبدلنهم من بعد خوفهم امنا یعبدوننی لا یشرکون بی شیئا و من کفر بعد ذلک فاولئک هم الفاسقون.

د- چه باید کرد تا آمادگی درک ظهور امام زمان( عج) را پیدا کرد؟

۱- آرزوهای خود را با آرزوهای امام زمان( عج) همسان کنیم.

۲- در همه مراحل هفت گانه زندگی، شیعه و پیرو واقعی امام زمان( عج) باشیم. مراحل هفتگانه زندگی عبارت است از:

مرحله عافیت ها که باید مواظب غفلت ها باشیم یعنی عافیت ها را در راه خدا و خلق مصرف کردن نه برای مستی کردن.

مرحله واجبات و تکالیف که اگر نگاه عمقی و باطنی به آن نداشته باشیم با سستی برخورد خواهیم کرد.

مرحله زمینه های معصیت که اگر با ترمز تقوا و حیاء و احتیاط حرکت نکنیم، سقوط قطعی خواهد بود.

مرحله ابتلائات و امتحانات بزرگ که اگر مغرور از اعمال و سابغه خود باشیم انحراف قطعی است.

مرحله مصیبت ها و فقدان ها که با داشتن سپر صبر و استقامت بهترین برخورد را می توان انجام داد.

مرحله انتخاب های زندگی که اگر با معیارهای الهی و عقلانی، شغل، همسر، رشته تحصیلی، دوست انتخاب نشود خسارت غیر قابل جبرانی وارد می شود.

مرحله ای از زمان که ابهام و باطل مطرح می شود که تنها مسیر ولایت می تواند نجات بخش انسان باشد.

۳- به بخش آخر دعای ندبه( اللهم واقم به الحق…) و دعای عهد( اللهم اجعلنی من انصاره و  اعوانه و الذابین عنه و المسارعین الیه فی قضاء حوائجه والممتثلین لاوامره و السابقین الی ارادته و المستشهدین بین یدیه) توجه واقعی و مفهومی داشته باشیم.

پیوند با امام زمان( عج)

مقدمه:

ارزش ها:

– جوی آب با ارتباط با چشمه است.

– قطره آب با ارتباط با دریا و اقیانوس است.

– صندق بانک با ارتباط با خزانه کل مملکت است.

– نماز جماعت و جمعه

– اتهام های بی جا

– تحقیرهای بی جا

– جایگزینی بعض جلسات به جای نماز جماعت

– پز دادن ها

– متاع خیر

ارزش ها:

– انسان

– مؤمن

– شیعه

– منتظر

– موجود

در ارتباط با:

– انسان کامل

– معیار ایمان

– رهبر تشیع

– منتظر

– واسطه قبض موجود است.

نکته: پیوند شریان هایی بوده با سه شریان کلی با قلب است که با هر سکته یکی مسدود می شود و بعد مرگ. پس حیات انسان با ارتباط کامل و دو ابعاد با واسطه فیض است و الا می میرد واقعاً.

انواع پیوند:

۱- پیوند زمانی:( آخرین شریان ارتباط)

الف- یاد کردن

ب – حرف زدن

ج – در دل کردن

د – دعا کردن

۲- پیوند قلبی:

الف- به سینه ای نوشته شده بود بر پدر و مادر کسی لعنت که این جا آشغال بریزد.

ب  – القلب حرم الله فلا تسکنوا حرم الله غیر الله.

ج  – در یمین پیش منی- پیش من در یمینی

د  – مهمترین پیوند( قلب مرکز فرماندهی)

۳- پیوند جوارحی:

الف- جوارح سربازان قلب اند.

ب  – برکت جوارح به ارتباط است و بالعکس.

۴- پیوند عملی:

الف- اعمال نتیجه فعالیت جوارح

ب  – اعمال ابعاد مختلف دارد: سیاسی- اقتصادی( فردی- جمعی)-فرهنگی- اجتماعی

۵- پیوند خلقی:

الف- خلق نتیجه نیات و اعمال

ب  – خلق حقیقت انسان

۶- پیوند چشمی:

الف- علی بن شهریار

ب  – شهدا

ج  – موقعیتی

انتظارات امام زمان (عج) از شیعیان

مقدمه :

هر جا رابطه متقابل باشد  مثل:

الف- والدین با فرزندان

ب  – زن و شوهر

ج  – استاد و شاگرد

د  – امام و ماموم

انتظار متقابل هم هست .

اشکال اصلی مردم در زمان امام علی (ع) و امام حسین (ع) اینکه انتظارات امام خود را از خود نمی دانستند و با بهانه هایی همچون:

الف- عافیت طلبی

ب  – محافظه کاری:

۱- دینی

۲- سیاسی

ج  – قدرت طلبی

د  – ساده لوحی

ه  – خود محوری

و  – ترس

از امام خود جدا ماندند و امام را تنها گذاشتند.

انتظارات امام زمان عج:

الف: شناخت و انجام تکالیف عصر غیبت :

۱- تربیت

۲- ولایت پذیری

۳- دعا و صدقه

۴- تبلیغ امام و ذکر فضائل و کرامات

۵- گریه بر فراق حضرت

۶- شبیه سازی امام

۷- و …

ب- گناه نکردن و استغفار زیاد( بستن راه های گناهان)

ج- تمرین فداکاری و ایثار و گذشت:

۱- گذشتن از مال

۲- گذشتن از جان

۳- گذشتن از آبرو

اصول حاکم بر جامعه مهدوی (عج)

۱- اصل نظارت محوری:

الف- نظارت هشت گانه:

۱٫  خدا

۲٫  پیامبر

۳٫ امامان

۴٫ ملائک

۵٫ شهدا

۶٫ زمین

۷٫ زمان

۸٫ اعضا و جوارح

ب  – برکت باور به نظارت ها:

۱٫ قوه و انگیزه در برابر واجبات

۲٫ مصونیت و حیا در برابر محرمات

۳٫ استقامت در برابر مصائب

‌۲- اصل امامت و ولایت محوری

۱/۲- ادله نیاز به امام:

الف- امام عقل ما را از زندان دنیا آزاد کرده و معادلات دنیا و آخرتی می کند.

ب  – امام جایگاه ما را در عالم هستی به ما نشان می دهد.

ج  – امام هدفمندی الهی را در زندگی تبیین می کند.

د  – امام نورانیت در رابطه ها را به ما می آموزد

ه  – امام مسئولیت ها را به ما می فهماند

۲/۲- نکات ویژه برای پذیرش امامت و ولایت:

الف- باور به آگاهی امام

ب  – باور به مهربانی امام

ج  – باور به آزادگی امام

۳/۲- ارکان تحقق معنای امامت:

الف- اِمام اَمام باشد

ب  – اقتدا باشد(شباهت)

ج  – تداوم در اقتدا باشد

۴/۲- مراتب ولایت الهیه

( ولایت خدا/ پیامبران/ امامان/ فقهاء/ ولایت:۱- والدین  ۲- شوهر بر زن )

۳- اصل حساب و کتاب محوری

۱/۳- حساب و کتاب ناشی از حکمت خالق است، حساب و کتاب ناشی از عدالت خالق است.

۲/۳- برکات این اصل:

الف-اخلاص

ب  – دقت

ج  – بصیرت

د  – انگیزه

ه  – کنترل

و  – امید و ترس( خوف و رجاء)

ز  – تجسم اعمال

۳/۳- محاسبه:

الف- قبل از عمل( مشارطه)

ب  – حین عمل( مراقبه)

ج  – بعد از عمل

۴/۳- حساب بر اساس داده های الهی است.

خروج خسارت از جامعه مهدوی (عج)

مقدمه:

هیچ انسانی دوست ندارد در وادی خسارت قرار بگیرد.

در قرآن، خداوند قسن یاد کرده که انسان ها در خسارتند مگر اینکه تلاش برای خروج از خسارت داشته باشد.

والعصر . ان الانسان لفی خسر .

خسارت سه مرتبه دارد:

الف- ضرر کردن و از دادن اصل سرمایه

ب  – سود نبردن با حفظ سرمایه

ج  – سود کم بردن با مقایسه با مواردی که سود بسیار بردند با همان سرمایه

در جامعه مهدوی( عج) میزان خسارت به کمترین حد خود می رسد.

۱- ریشه خسارت، غفلت و بازیگوشی است( جدی گرفتن بازی ها و بازی گرفتن جدی ها بزگترین عامل ورود در دایره خسارت همگانی است).

۲- اگر انسان غافل باشد و بازی گوش شد از ابتدا تا انتها بازی خواهد کرد،با اشکال مختلف، که نتیجه اش خسارت است.( فیما افنیت عمری. امام علی(ع) )

اعلموا انما الحیوة الدنیا لعب و لهو و زینة و تفاخر بینکم و تکاثر فی الاموال و اولاد  حدید/۲۰

لعب: کودکی  لهو: نوجوانی  زینة: جوانی  تفاخر: میان سالی  تکاثر: پیری

۳- تنها را بیرون آمدن از بازی که بر تجربه هم ثابت شده، پیدا کردن امر مهم تر از امور دیگر و تذکرات دادن نسبت به آن( تذکر≠ غفلت) در زندگی است.

مثال بارز: شدیدترین دوران بازی، جوانی است که با امر مهمی مثل کنکور همه  بازی ها تحت شعاع آن قرار می گیرد.

۴- قرآن می گوید اگر حیات اخروی را که حیات واقعی است، امر مهم تر خود قرار دهید قطعاً از بازی بیرون می آیید.

و ما هذا الحیوة الدنیا الا لهو و لعب و ان الذین الدار الآخرة لهی الحیوان لو کانوا یعلمون  عنکبوت/۶۴

حیات انسان:

الف- دنیا، مرگ دارد.

ب  – برزخ، مرگ دارد.

ج  – آخرت، مرگ ندارد= حیات واقعی( می تواند مهمترین امر انسان در حیات دنیوی نیز باشد.)

۵- برای دیدن حیات اخروی در همه لحظات زندگی به عینک دو دید نیاز است.

عینک دو دید:

الف- دوربین

ب  – نزدیک بین

ج  – دو دید( هم در دنیا، هم در آخرت)

برای دیدن درست حیات اخروی، نقشه جامع و کاملی که هم دنیا، هم برزخ و هم آخرت را و هم ارتباط آنها را نشان دهد نیاز است.( قرآن)

برای پیمودن درست حیات دنیوی،برزخی و اخروی و پیدا کردن سعادت و موفقیت، راهنمای عالم و کامل و جامع نیاز است.( انبیاء و امامان)

۶- تنها نیازهای دنیوی با نگاه ب حیات اخروی به کمک عینک دو دید و با قرآن و عترت میسر است.

نیازهای دنیوی                           نیازهای اخروی

پوشاک                                               عریان- پوشاک

خوراک                                            گرسنگی- خوراک

دوست                                                 دوست- دشمن

مسکن                                              بی جایی- مسکن

مرکب                                                  پیاده- سواره

اشتغال                                       ضرر- با سود و فایده

ازدواج                                                               …

…                                                                     …

۷- پیدا کردن این دید و به عبارتی، تربیت نیازمند ۶ رابطه با قرآن و عترت است:

۱- رجوع

۲- تلاوت

۳- تدبر

۴- عمل

۵- توصیه

۶- دفاع

۸- با این تربیت، جامعه، مهدوی و آرمانی شکل می گیردکه در آن اصول زیر حاکم است:

الف- جدا محوری

ب  – دین محوری و ولایت مداری

ج  – نظارت محوری

د  – حساب محوری

ه  – تربیت محوری

و  – عدل و انصاف محوری

ز  – خدمت محوری

و …

۹- در این جامعه حتی مرتبه سوم( نازله) خسارت هم کمیاب نی شود چون رقابت برای بهتر شدن اشت.( احسن عملاً)

۱۰- د رجامعه ای که با استعانت از قرآن و عترت، مردم عینک دو دید داشته باشند و دنیا و آخرت را با هم ببینند:

الف- خسارت کمتر

ب  – غفلت کمتر

ج  – بازیگوشی کمتر

د  – صناد کمتر

و  – نا امنی و بی عدالتی کمتر

که :

الف- بهره برداری بیشتر

ب  – ارزش ها حاکم تر

ج  – خدا پر رنگ تر

د  – خدمت گزاری بیشتر

و  – جدیت بیشتر

ه  – توجه به آخرت بیشتر

 جامعه مهدوی ( عج)

مبانی فکری

۱- جهان بینی الهی( عینک دو دید)

اصول حاکم بر این جامعه

۱- خدا محوری:

الف- اعتماد

ب  – اتصال← خدایی شدن

۱٫۱  – نظارت محوری:

باور:

الف- تقویت

ب  – مصونیت

ج  – استقامت و ظرفیت

۱٫۲٫ رحمت محوری و حسن ظن به خدا

۲- حساب محوری

۲٫۱٫ آخرت محوری

حساب:

الف- دقت و کنترل

ب  – کثرت   ج- کیفیت

۲٫۲٫ مکافات

۳- تربیت محوری، تکلیف محوری

۳٫۱٫ ولایت و امامت محوری( الگو)

۳٫۲٫ قرآن محوری( نسخه)

۴- خدمت محوری :

الف- امان اقتصادی

ب  – امان فرهنگی

ج  – دفاع و جهاد

ویژگی های رفتاری

۱- محبت واقعی دو طرفه:

الف- با خدا

ب  – با مردم( خلق)

شاذله علی المؤمنین ( ذلیل و متواضع):

الف- در برابر خدا

ب  – در برابر مردم

۱-اعزة علی الکافرین( سخت، شکست ناپذیر)

۲- یجاهدون فی سبیل الله

۳- و لا یخافون لومة لائم.[۱]

[۱]. حدیث پیامبر(ص)- مجمع .ج ۲/ نور الثقلین ج ۱/ المستیعاب ج ۲/ منظور خدا از این آیه یاران مسلمان و هموطنان(هم فرهنگ نه همشهری فرهنگ غربی دار) مسلمان است.

لو کان الدین معلقاً بالثریا.

لتناله له رجال من انباء فارس

قال امیر المؤمنین( ع) عند موته( شب ۲۱): علیک بالتواضع فانه من اعظم العبادات. عبادات: ۱- حالی ۲- روی ۳- بدنی

تواضع علی (ع) در برابر خدا و انا عبدک الضعیف الذلیل….  مناجات مسجد کوفه

منبع:

http://safiran.net/products/fish-manbar/news-id=1672

پاسخ دهید

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...