اضافهشدن رکوع در نماز جماعت به سه قسم تقسیم میشود:
1- کسیکه در نماز جماعت پساز اینکه با امام سر از رکوع برداشت، سهواً به رکوع رود، نمازش باطل است، زیرا رکوع رکن است و اضافهکردن رکن چه سهواً و چه عمداً نماز را باطل میکند. در نماز جمعه هم به همین صورت است، یعنی اگر کسی در رکعت دوم نماز جمعه پساز قنوت به رکوع رود، نمازش باطل است گرچه سهواً به رکوع رفته باشد.
2- اگر مأموم سهواً زودتر از امام جماعت به رکوع رود و برگردد تا با امام به رکوع رود، نمازش صحیح است، زیرا رکوع دوم بهعلت تبعیت از امام انجام شده است.
3- اگر مأموم سهواً زودتر از امام سر از رکوع برداشته و به رکوع برمیگردد نمازش صحیح است؛ زیرا رکوع دوم به قصد تبعیت از امام است.
نتیجه: چنانچه اضافهشدن رکن در نماز جماعت، عنوان «تبعیت» به خود بگیرد، این اضافهکردن رکن، نماز را باطل نمیکند و در غیر اینصورت نماز باطل است.
سؤال: اگر مأموم سهواً زودتر از امام جماعت سر از رکوع بردارد و به قصد تبعیت به رکوع برگردد، ولی وقتی به رکوع رسید، امام سر از رکوع برداشت، حکم نمازش چیست؟
جواب: نماز باطل است.
تهیه و تنظیم: حجةالاسلام سید جعفر ربانی
منبع:http://www.ofoghhawzah.com
مدرک و سند مسأله را در قسمت ادامه مطلب ببینید...
مسأله 1471- اگر سهواً پیش از امام سر از رکوع بردارد، چنانچه امام در رکوع باشد، باید1 به رکوع برگردد و با امام سر بردارد و در این صورت زیاد شدن رکوع که رکن است، نماز را باطل نمی کند2 ولی اگر به رکوع برگردد و پیش از آن که به رکوع برسد، امام سر بردارد نمازش باطل است3.
1- سیستانی: باید بنابراحتیاط ...
2- سیستانی: و اگر عمداً برنگردد جماعتش بنابراحتیاط باطل می شود ولی نمازش صحیح است به تفصیلی که در مسأله [1423] گذشت، ولی اگر به رکوع برگردد و پیش از آن که به رکوع امام برسد، امام سر بردارد، نمازش بنابراحتیاط باطل است.
3- بهجت: بنابرأظهر و همچنین در حکم سهو است اگر فراموش کند که مأموم است و یا گمان کند که امام سر از رکوع برداشته، و یا هر عذری که موجب ترک متابعت شده باشد.
سبحانی: احتیاط آن است که نماز را تمام کند و سپس اعاده نماید.
*****
زنجانی -مساله: اگر سهواً پیش از امام سر ازرکوع بردارد، چنانچه اطمینان دارد که اگر برگردد در رکوع به امام می رسد پس اگر بخواهد نماز جماعتش برقرار باشد، باید به رکوع برگردد و با امام سر بردارد و در این صورت زیاد شدن رکوع نماز را باطل نمی کندواگر عمدا برنگردد نمازش فرادی می شود ،ولی اگر به رکوع برگردد و با امام سر بر دارد ،نمازش باطل است.
مظاهری: مسأله- اگر سهوا پیش از امام سر از رکوع یا سجده بردارد چنانچه امام در رکوع یا سجده باشد باید به رکوع یا سجده برگردد و با امام سر بردارد و در این صورت زیاد شدن رکن نماز را باطل نمی کند و نیز اگر به رکوع یا سجده برگردد و پیش ا زآنکه به رکوع یا سجده برسد امام سر بردارد نمازش صحیح است.
مسأله 1476- اگر سهواً پیش از امام به رکوع رود و طوری باشد که اگر سر بردارد به مقداری از قرائت امام می رسد1، چنانچه سر بردارد و با امام به رکوع رود نمازش صحیح است2.
1- مکارم: باید برگردد و قرائت امام را درک کند و با او به رکوع رود و هرگاه می داند به چیزی از قرائت امام نمی رسد، احتیاط واجب آن است که سر بردارد و با امام نماز را تمام کند و نماز را دوباره بخواند، در تمام مواردی که مأموم باید برگردد، اگر عمداً برنگردد ، نمازش اشکال دارد.
زنجانی: باید برگردد و با امام به رکوع رود و نمازش صحیح است و اگر با دانستن مسأله عمداً برنگردد، و به مقداری از حمد امام که می توانسته برسد ، نرسد، نمازش باطل است، بلکه بنابراحتیاط واجب، اگر به جهت ندانستن مسأله عمدا برنگردد نیز نمازش باطل است و در هر حال احتیاط استحبابی آن است که قبل از اعاده، به نیّت فرادی نماز را تمام کند.
بهجت: باید سر بردارد و با امام به رکوع رود و نمازش صحیح است.
2- گلپایگانی: و اگر عمداً برنگردد، احتیاط واجب آن است که نماز را به جماعت تمام کند و دوباره بخواند.
اراکی: و بنابراحتیاط واجب در هر دو رکوع باید ذکر را بگوید.
خوئی، تبریزی، صافی: و اگر عمداً برنگردد، نمازش باطل است.
سیستانی: و اگر عمداً برنگردد، صحّت جماعتش محل اشکال است ولی نمازش صحیح است به تفصیلی که در مسأله 1423 گذشت.
فاضل: و اگر عمداً برنگردد و این باعث شود که مقداری از قرائت امام را درک نکند نمازش باطل است و بنابراحتیاط مستحبّ در هر دو رکوع ذکر را بگوید لیکن احتیاط واجب آن است که در رکوع اول یک ذکر صغیر بیشتر نگوید.
وحید: نماز و جماعتش صحیح است و اگر عمدا برنگردد صحّت نمازش محل اشکال است.
*****
مظاهری: مسأله -اگر سهوا پیش از امام به رکوع یا سجده رود باید برگردد و با امام به رکوع یا سجده رود و اگر برنگردد و صبر کند تا امام به او برسد نمازش صحیح است گرچه معصیت کرده است.
پاسخ دهید